Tworząc sklep internetowy musimy skupić się na kilku kwestiach. Niezwykle ważnym aspektem podczas budowania e-biznesu jest oczywiście wygląd witryny. To on bardzo często decyduje o popularności i przyciąga potencjalnych klientów za sprawą intuicyjnej obsługi.
Layout strony można dostosować na dwa sposoby. Chodzi o zlecenie dedykowanego (stworzonego indywidualnie dla nas) wyglądu lub kupno gotowego szablonu. Każde z tych zastosowań ma swoje wady i zalety, z którymi musimy się zapoznać. Na jaką opcję powinniśmy się zdecydować? Co jest plusem gotowego szablonu, a co przemawia za dedykowanym projektem? Przekonajmy się o tym.
Kiedy powinniśmy zdecydować się na gotowy szablon graficzny?
Decydując się na rozpoczęcie działania w e-commerce musimy oczywiście zadbać o internetową wizytówkę. Jeśli więc zaczynamy swoją przygodę w takim biznesie, a przy okazji, niestety nie dysponujemy dużymi środkami, najlepszym wyjściem jest skorzystanie z szablonu graficznego. Jest on przygotowany do konkretnego CMS-a, posiada podstawowe funkcje, jest prosty i zazwyczaj prosty w konfiguracji. Jego największą zaletą jest oczywiście cena – zazwyczaj kilka, czasami kilkanaście razy niższa od dedykowanego projektu.
Gotowe szablony są dobrym rozwiązaniem dla osób, którym podoba się oferowany produkt i tak naprawdę nie potrzebują grafiki budowanej od podstaw. Oczywiście, można delikatnie je modyfikować, ale zazwyczaj wymaga to podstawowej wiedzy programistycznej. Trzeba mieć to na uwadze, ponieważ laik poświęci na to dużo czasu, a finalnie może coś niestety uszkodzić.
Z reguły gotowy szablon sklepu internetowego jest wyborem dla osób, które mają ograniczony budżet. Jest znacznie tańszy niż dedykowany projekt. Dlatego śmiało można powiedzieć, że gotowy szablon graficzny jest znacznie lepszym wyborem dla firmy, która dopiero zaczyna swoją przygodę z e-commerce.
Dla kogo jest dedykowany projekt graficzny?
Nie ma co ukrywać, największą zaletą specjalnie projektowanego sklepu internetowego jest jego unikalność. Layout możemy zaprojektować od podstaw (oczywiście z pomocą grafika), przez co na żadnej innej witrynie nie spotkamy się z takim samym wyglądem. Projekt tego typu można dostosować do każdej platformy, na której został oparty sklep.
Unikalność wyglądu nie wpływa na jego możliwości modernizacji, ponieważ bez problemu możemy dodawać, poprawiać czy usuwać poszczególne elementy layoutu. Graficznie, nasz e-sklep może rozwijać się równo z całym przedsiębiorstwem. Tworzona na zamówienie strona przygotowana jest specjalnie pod nasze potrzeby i według naszej wizji. Dlatego też może robić znacznie większe wrażenie na potencjalnym kliencie. Korzystając z specjalnie przygotowanego wyglądu możemy mieć również pewność, że konkurencyjny sklep nie będzie wykorzystywał tego samego designu. Inny powód, dla którego warto wykorzystać autorski projekt? Klienci są wzrokowcami i zapamiętują miejsca w sieci, które im się podobają. Jeśli nasz grafik trafi w gusta wielu osób, być może zyskamy stałych kontrahentów.
Decydując się na dedykowany wygląd naszego e-sklepu musimy pamiętać, że unikalność przekłada się oczywiście na cenę. Tego typu projekt jest o wiele droższy niż gotowiec, ponieważ budowany jest od podstaw i dostosowywany do naszych wymagań. Do tego wszystkiego dochodzi również pomoc specjalisty podczas odświeżenia layoutu. Zaawansowanie takiego szablonu jest dość wysokie i każda chęć zmienienia czegoś w wyglądzie strony wymaga znajomości kodowania.
Gotowy szablon czy dedykowany projekt? Co wybrać?
Wszystko tak naprawdę zależy od tego jakimi środkami dysponujemy i czego oczekujemy od naszego sklepu. Jeśli dopiero zaczynamy rozsądne będzie wybranie gotowego szablonu. Jest on znacznie tańszą opcją. Można potraktować go jako „fazę początkową” naszej przygody z e-commerce. Jeśli sklep osiągnie sukces i będzie na siebie zarabiać wtedy możemy zdecydować się na inwestycję w dedykowany projekt.