Praca w budżetówce

Stabilna praca bez nadgodzin, przestrzeganie przepisów prawa przez pracodawcę, trzynastki i dodatki do wynagrodzenia, a czasem też wcześniejsza emerytura – to najważniejsze zalety pracy w budżetówce. Dowiedz się więcej o tych korzyściach i poznaj zawody, w których można na nie liczyć.

Praca w budżetówce, czyli gdzie dokładnie?

Państwowa sfera budżetowa, czyli potocznie budżetówka, to wszystkie jednostki organizacyjne opłacane z finansów publicznych. Jest to duża i zróżnicowana grupa miejsc pracy, w których pracują ludzie bardzo wielu różnych zawodów.

Do budżetówki należą między innymi państwowa służba zdrowia, szkoły, wojsko, policja i zakłady karne, straż miejska, czy też straż pożarna. Pracują w niej także osoby zatrudnione w domach pomocy społecznej i domach dziecka oraz domach kultury i innych publicznych placówkach kulturalnych.

Do najliczniejszych grup zawodowych należą jednak urzędnicy. Sfera budżetowa obejmuje bowiem również jednostki administracji państwowej i samorządowej. Wszystkie urzędy, zarówno centralne, jak i lokalne, należą więc do budżetówki.

Na co możesz liczyć w budżetówce? Trzynastka i dodatki do wynagrodzenia

Wedle obiegowej opinii wynagrodzenia w budżetówce nie są już tak atrakcyjne, jak kiedyś. Choć po części to prawda, bo w ostatnich latach płace szybciej rosły w sektorze prywatnym, zarobki w instytucjach publicznych będą systematycznie podwyższane, co widać już w tegorocznych projektach podwyżek.

Zarobki w budżetówce to jednak nie tylko pensja zasadnicza. Pracownicy mogą także liczyć na tak zwane trzynastki – czyli dodatkowe pieniądze w wysokości miesięcznego wynagrodzenia, wypłacane w pierwszych 3 miesiącach nowego roku za rok poprzedni.

Ponadto dostają też szereg dodatków do wynagrodzenia:

  • Miesięczny dodatek stażowy – za wysługę lat (5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego za ponad pięcioletnią pracę w urzędach, wzrasta on za każdy rok pracy o 1% aż do poziomu 20%).
  • Dodatki funkcyjne i zadaniowe;
  • Nagrody za szczególne osiągnięcia;
  • Nagrody roczne, doliczane do trzynastki;
  • Nagrody jubileuszowe;

Niektóre osoby zatrudnione w budżetówce mogą także liczyć na wcześniejszą emeryturę. Dotyczy to zwłaszcza wszelkich służb mundurowych (żołnierze, policjanci, strażacy, funkcjonariusze służb specjalnych, straży granicznej, służb celno-skarbowych, służba ochrony państwa, służba więzienna itp.).

Przechodząc na emeryturę – zarówno wcześniejszą, jak i zwykłą – pracownicy budżetówki dostają też wyższą odprawę niż standardowa kwota równa miesięcznemu wynagrodzeniu. W przypadku urzędników, w zależności od stażu pracy jest to od dwu- do sześciokrotności miesięcznego wynagrodzenia.

Stabilna praca, przestrzeganie przepisów prawa przez pracodawcę i inne korzyści

Do zalet pracy w budżetówce należy też szeroko pojęta pewność i stabilność. W przypadku instytucji publicznych ryzyko, że wynagrodzenie będzie się spóźniać lub pracodawca będzie miał problemy z przestrzeganiem prawa, jest znacznie mniejsze, niż w sektorze prywatnym. Państwo stoi na straży porządku prawnego, więc jako pracodawca musi samo działać zgodnie z normami prawnymi i przestrzegać prawa pracy.

Ponadto, chociaż stereotypowa wizja urzędnika dożywotnio przyspawanego do stołka jest już nieprawdziwa, nie da się ukryć, że również stabilność zatrudnienia jest wyższa w sektorze publicznym. Stabilna praca na umowę o pracę, w której o ile na sprawdzisz się na początku, masz szansę na dłuższą karierę, to duża zaleta w dobie szybko zmieniającej się gospodarki i dużej rotacji pracowników w firmach.

Urzędnicy i wielu innych pracowników budżetówki pracują też w stałych godzinach. Co więcej, znacznie rzadziej niż w sektorze prywatnym zostają w pracy po godzinach.

Praca w urzędzie – cechy charakteru i kwalifikacje

Do pracy w poszczególnych zawodach ze sfery budżetowej potrzebne są odpowiednie kwalifikacje i predyspozycje. Na przykład w przypadku urzędnika istotna jest nie tylko znajomość aktów i norm prawnych czy zasad postępowania administracyjnego, lecz także określone cechy charakteru.

Do najważniejszych należą zorganizowanie, skrupulatność i dokładność, czyli cechy niezbędne przy każdej „papierkowej robocie”. Istotne są też komunikatywność, cierpliwość oraz kultura osobista i koncentracja na potrzebach innych, które są niezwykle potrzebne w kontaktach z petentami.

Na rynku edukacyjnym dostępne są różne kursy i kierunki w szkołach policealnych, które pomogą Ci przygotować się do pracy w urzędach oraz uzupełnić potrzebne kwalifikacje. Przykładem może być choćby kierunek technik administracji (sprawdź na przykład: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/szkoly-policealne/technik-administracji). Innym kierunkiem, szczególnie przydatnym, jeśli chcesz sprawdzić się w pracy z dużą ilością dokumentacji lub w archiwach, jest technik archiwista (zobacz: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/szkoly-policealne/technik-archiwista).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here