Konsumenci uwielbiają zasięgać porad innych osób, czytać recenzje, sprawdzać oceny czy opinie. Często na tej podstawie decydują się na zakup produktu lub usługi. Jedną ze strategii wykorzystywanych w internecie jest marketing szeptany, który ma za zadanie przedstawić realne korzyści i zalety promowanego produktu lub usługi. Czym tak naprawdę jest marketing szeptany i jakie są jego zalety?
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to jedna z form promocji produktów lub usług bazująca na sile rekomendacji. Liderzy opinii na forach czy grupach wywołują dyskusje wokół danej marki lub oferty. Przekaz dociera do osób, które mogą być w największym stopniu zainteresowane zakupem. Marketing szeptany polega na udzielaniu porad czy wyjaśnianiu wątpliwości związanych z produktem lub usługą. Przekaz nie może mijać się z prawdą i wprowadzać odbiorców w błąd, co jest uznawane za nieetyczne praktyki.
Fenomenem marketingu szeptanego jest naturalny przekaz, w jak największym stopniu dopasowany do kontekstu dyskusji. Należy pamiętać, że granica pomiędzy opinią a nakłanianiem do zakupu jest bardzo cienka, dlatego należy z wyczuciem prowadzić tego rodzaju działania. Warto je zlecić agencji content marketingowej, która posiada liderów opinii rekrutowanych na potrzeby danej kampanii. Osoby, które dodają komentarze czy wystawiają opinie najpierw testują produkty lub usługi, aby przekaz był jak najbardziej rzetelny. Dzięki temu można mieć pewność, że dyskusja zostanie przeprowadzona w profesjonalny sposób.
Marketing szeptany w internecie – rodzaje i zalety
Marketing szeptany w internecie może przybierać różne formy w zależności od specyfiki produktu, grupy docelowej i celów kampanii. Skuteczne mogą być zarówno opinie dodawane na forach internetowych, jak i promowanie marki przez influencerów we własnych kanałach. Inną formą marketingu szeptanego w internecie jest product seeding, czyli przesyłanie próbek produktów blogerom czy youtuberom w zamian za recenzję.
Z marketingiem szeptanym możemy się spotkać na portalach społecznościowych, forach, porównywarkach cenowych czy blogach. Odpowiednio prowadzona dyskusja może przynieść długofalowe efekty kampanii i pomoże poznać oczekiwania potencjalnych nabywców. Jednak aby działania były skuteczne, przekaz powinien być jak najbardziej naturalny i nienachalny. Zadaniem marketingu szeptanego w internecie jest wzbudzenie zaufania do marki, wywołanie pozytywnych skojarzeń z danym produktem lub usługą, kreowanie trendów oraz wzrost sprzedaży. Narracja powinna być luźna, zachęcająca, angażująca i swobodna – najważniejsze jest to, aby odbiorcy nie traktowali recenzji jak reklamy, co zburzy wrażenie naturalności wpisu.