Karta bankomatowa to od wielu lat podstawowy środek płatniczy w różnego rodzaju transakcjach. Co raz mniej osób płaci gotówką, ponieważ posługiwanie się kartą jest proste i bezpieczniejsze od trzymania w portfelu gotówki.
Niestety mogą zdarzyć się sytuacje kiedy transakcję będziemy musieli reklamować i o takich sytuacjach chcemy Wam teraz opowiedzieć abyście na przysłości wiedzieli co w takiej sytuacji robić i gdzie zwrócić się o pomoc.
Bankomat Twojego banku wydał inną kwotę, niż ta którą zadeklarowałeś.
Taką sytuację należy natychmiast zgłosić do swojego banku, możesz to zrobić na różne sposoby:
- przez internet
- przez infolinię
- lub osobiście w oddziale banku
Aby ułatwić szybką reakcję na reklamację karty każda posiada na odwrocie numer pod który należy zadzwonić w przypadku problemów związanych z kartą bankomatową.
Kontakt bezpośredni z doradcą z banku też będzie wskazany, ponieważ na miejscu sprawdzi on stan konta oraz operacje, które zostały przeprowadzone na Twoim rachunku.
Zachowaj wydruk z bankomatu, uwiarygodni on twoją sytuację choć nie jest wymagany. Najważniejszy jest numer karty oraz dokładny opis i adres bankomatu, w którym doszło do reklamowanej sytuacji.
Bankomat w obcym banku i transakcje.
Nieco inaczej wygląda sytuacja reklamacji karty bankomatowej w banku w którym nie posiadamy rachunku to może się zdarzyć kiedy potrzebujemy pilnie gotówki i korzystamy z usług innego banku. Procedura wygląda podobnie z tą jednak różnicą że na rozpatrzenie reklamacji czekamy do 90 dni.
Użytkowanie karty przez osobę nieupoważnioną.
Skimming do niedawana omijał Polskę, jednak w ostatnim czasie odnotowano wiele przypadków wyłudzenia danych z karty przy użyciu tej metody.
Gdy zorientujesz się że na Twoim koncie znajdują się operacje, których nie wykonaliście to należy jak najszybciej zablokować kartę oraz poinformować Policję.
Pamiętaj aby Policja wystawiła Tobie zaświadczenie o zgłoszeniu kradzieży pieniędzy, to jest wymagane w celu złożenia reklamacji.
Mogliście paść ofiarami kradzieży polegającej na wykradzeniu danych z karty kredytowej, dlatego należy zawsze pilnować swojej karty i nie tracić jej z pola widzenia.
W przypadku kradzieży danych z karty bank ma również 90 dni na rozpatrzenie reklamacji.
Zakupy za podwójną cenę.
Może się też zdarzyć, że terminal naliczy nam podwojoną kwotę za opłacony rachunek lub sprzedawca nieświadomie przeciągnie kartę drugi raz przez terminal. Co wtedy zrobić/. Jak złożyć reklamację?
Możesz zareagować od razu jeżeli zauważyłeś taką sytuację a sprzedawca ma obowiązek anulować taką transakcję oraz dokonać zwrotu środków.
Jeżeli jednak zorientowaliście się dopiero po pewnym czasie że z konta pobrano Wam za dużo pieniędzy to należy zgłosić się do sprzedawcy z wyciągiem z kąta oraz paragonem a sklep ma obowiązek zwrotu środków na Twój rachunek bankowy.
Karta bankomatowa została skradziona.
Każdy bank przy podpisywaniu z nami umowy wyraźnie zaznacza aby kod PIN do karty był dobrze przechowywany i nie należy go udostępniać osobom trzecim.
Najlepszym sposobem na uchronienie się przed kradzieżą z wykorzystaniem kodu PIN jest nauczenie się go na pamięć, w żadnym wypadku nie przechowuj PINu w portfelu ani nie zapisuj go na karcie bankomatowej.
Jeżeli jednak ktoś wykradł Twoje dane wraz z numerem PIN to jak najszybciej zgłoś to do swojego banku. Jeżeli tego nie zrobisz bank nie rozpatrzy Twojej reklamacji.
Oczywiście jak w wyżej wymienionych przypadkach należy fakt zgłosić na policję i pobrać dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia.
Bank powinien rozpatrzyć Twoją reklamację w terminie do 14 dni lub jeżeli transakcje były wykonywane w innych bankach to do 90 dni.
Transakcje internetowe na stronie banku.
Jeżeli padliście ofiarą kradzieży danych z komputera, na przykład przy pomocy złośliwego oprogramowania podczas płacenia z konta internetowego to również należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem i poinformować go o zauważonych nieprawidłowościach.
Bank na okres rozpatrzenia reklamacji zablokuje dostęp do konta. pamiętaj że karta bankomatowa posiada ubezpieczenie w kwocie 150 Euro więc należy ci się zwrot od ubezpieczyciela wszystkich transakcji nie przekraczających tej kwoty, a w przypadku wyższych sum zwraca je bank.
Rozwiązaniem może okazać się Arbitraż Bankowy.
Zawsze możemy się też zwrócić aby rozstrzygnąć nasz spór z bankiem do Arbitra Bankowego, jednak w pierwszej kolejności muszą być wyczerpane wszystkie możliwości reklamacyjne Twojego banku.
Instytucja ta rozstrzyga wszelkie spory, które powstają pomiędzy klientami a bankiem. Ty, jako klient banku możesz skorzystać z pomocy Arbitra Bankowego. W tym wypadku również należy opisać przebieg reklamacji i bank pozwany oraz, jako dowód dołączyć do dokumentów negatywne stanowisko banku w danej sprawie. Złożenie reklamacji wiąże się z opłatą arbitrażową w wysokości 20-50 zł.