W każdej firmie nadchodzi taki moment, w którym trzeba pomyśleć nad jej dalszym rozwojem. Rozwój bez klientów jest niemożliwy, więc koniecznym jest zastanowienie się jak pozyskać nowych. Tutaj pojawiają się przeważnie dwie możliwości – marketing na rynku rodzimym lub ekspansja na rynki zagraniczne. Kraje Unii Europejskiej są najbardziej oczywistym kierunkiem, ale nie jedynym. Po przeanalizowaniu pewnych informacji może się okazać, że eksport do Rosji będzie jednak lepszym pomysłem.
Tak jak wspomniałem powyżej kraje członkowskie Unii Europejskiej nie muszą być jednymi kierunkami eksportu dla Polskich firm. Z technicznego punkt widzenia taki eksport jest najłatwiejszy, co nie oznacza największych zysków. Przez prostotę przepływu towarów oraz środków w obrębie Unii Europejskiej rynki do niej należące są mocno nasycone.
Świetną alternatywą jest eksport do Rosji. Federacja Rosyjska posiada ogromny rynek, a co najważniejsze jeszcze nie został nasycony. Stosunkowo wciąż niewiele eksportujemy w tym kierunku, ponieważ Rosja stanowi tylko 3,2% naszego eksportu ogółem.
Prawdą jest, że wymagania stawiane przez Rosję, a właściwie Euroazjatycką Unię Celną są dosyć wysokie, ponieważ jeśli chcemy sprzedawać nasz towar do Federacji Rosyjskiej potrzebujemy specjalnych certyfikatów. Nie jest to jednak takie strasznie na jakie pozornie wygląda. Pomóc w tym mogą eksperci z wyspecjalizowanych firm, np. z ccrw.pl. Dzięki Unii Celnej, po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów EAC możemy również eksportować towary do 4 innych państw: Białorusi, Kazachstanu, Armenii oraz Kirgistanu.
Dzięki stosunkowo niewielkiej inwestycji można otworzyć wiele nowych, nienasyconych rynków dla swojej firmy. Trzeba również pamiętać, że Rosjanie dużo bardziej poważają polskie produkty niż dla przykładu Niemcy, którzy bardzo popierają rodzime produkty, a mimo to importują od nas wielokrotnie więcej towaru niż Rosjanie. Pokazuje to jak bardzo chłonnym rynkiem jest zarówno cała Unia Celna jak i sama Rosja. Na szczęście lub nieszczęście jeszcze niewiele firm wykorzystuje ten fakt. Tym bardziej warto zainteresować się tym tematem jak najszybciej, póki nie zrobiła tego konkurencja i prawo Unii Celnej nie jest jeszcze tak restrykcyjne jak europejskie.
Do najchętniej importowanych produktów z Polski należą urządzenia elektryczne, maszyny zastosowania przemysłowego, kosmetyki i chemia gospodarstwa domowego oraz meble. Możliwości eksportu do Rosji jest naprawdę wiele, więc warto się nad nimi poważnie zastanowić.