E-commerce - kto odpowiada za wysłany towar w sklepie internetowym?

Przedsiębiorca internetowy powinien mieć szczegółową wiedzę nie tylko na temat sprzedawanych przez siebie produktów, ale także obowiązujących przepisów prawa. Kwestią, która wywołuje najwięcej wątpliwości, jest rozstrzygnięcie, kto odpowiada za uszkodzenie lub utratę wysłanego towaru. Chociaż przepisy stanowią jasno, kiedy odpowiedzialność leży po stronie przedsiębiorcy, a kiedy po stronie konsumenta, zdarza się, że na tym tle wybuchają spory.

Działanie sklepów internetowych opiera się na sprzedaży na odległość i wysyłce produktów za pomocą poczty lub kuriera do klienta. Niestety czasem w trakcie transportu dochodzi do uszkodzeń towaru, co rodzi wiele problemów. Zdarza się, że sprzedawcy internetowi próbują uchylać się od odpowiedzialności za powstałą szkodę. Tymczasem przepisy Kodeksu Cywilnego jednoznacznie określają, kto i kiedy ponosi za nią odpowiedzialność.

Co mówi Kodeks Cywilny?

Zgodnie z literą prawa, za utratę lub uszkodzenia rzeczy powstałe w czasie jej wysyłki (aż do momentu wydania rzeczy kupującemu) odpowiada przedsiębiorca. Sprzedawca internetowy nie może się uchylać od odpowiedzialności, nawet jeśli w rzeczywistości do straty doszło z winy przewoźnika. Wyjątkiem jest tutaj sytuacja, gdy sprzedający nie ma wpływu na wybór przewoźnika. Dokładniej chodzi tu o to, że w przypadku, gdy konsument wybiera sposób dostawy towaru inny niż wskazane przez sprzedającego możliwe do wyboru opcje, sprzedający zwolniony jest z odpowiedzialności za wszelkie szkody powstałe w trakcie transportu. Ciężar odpowiedzialności przechodzi wtedy na kupującego.

Bezpieczne pakowanie

W celu uniknięcia takich sytuacji, które, niezależnie od tego, po czyjej stronie leży odpowiedzialność, często rodzą problemy i wątpliwości, warto zadbać o właściwe zabezpieczenie towaru na czas transportu. Duży wybór stosownych opakowań oferuje hurtownia opakowań Opakowania24.eu. Znajdziemy wśród nich solidne kartony tekturowe, folię bąbelkową, koperty bąbelkowe, folię stretch, wypełniacze do paczek oraz taśmy pakowe. Dobór odpowiednich akcesoriów do pakowania do konkretnego towaru to kluczowy czynnik, który pozwala zabezpieczyć towar przed wszelkimi uszkodzeniami w czasie transportu. Dzięki temu nawet kruche i podatne na uszkodzenia produkty docierają na miejsce przeznaczenia w stanie niepogorszonym.

Jak uniknąć nieporozumień?

Dbając o odpowiednie zabezpieczenie wysyłanego produktu, sprzedawca minimalizuje ryzyko strat w firmie. Przy częstych uszkodzeniach skutki finansowe takich strat mogłyby być dotkliwe. Do tego dochodzi jeszcze kwestia nadwyrężenia zaufania konsumentów do sprzedającego. Jego utrata mogłaby się okazać jeszcze gorsza w skutkach. Dlatego warto zadbać o odpowiednie pakowanie i zabezpieczanie wysyłanych towarów, a w razie ewentualnych uszkodzeń i strat w czasie wysyłki (które przy właściwym pakowaniu nie powinny zdarzać się często) wziąć na siebie odpowiedzialność i pokryć ewentualne koszty. Pomoże to w zbudowaniu trwałej i opartej na zaufaniu relacji z klientami, co z kolei przełoży się na zwiększenie zysków w firmie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here