czwartek, listopad 21, 2024

Jak rozliczyć z fiskusem wygraną pieniężną w konkursie radiowym?

0

Konkursy są bardzo przyjemną aktywnością, tym bardziej gdy uda się coś w nich wygrać. Można wspomnieć chociażby bardzo popularne konkursy radiowe, organizowane z różną częstotliwością i gwarantujące możliwość wygrania mniejszych lub większych pieniędzy. Nie każdy wie, że tego typu wygrane obłożone są opodatkowaniem. Na szczęście konieczność rozliczenia się leży w gestii organizatora konkursu, więc nie muszą się martwić o to laureaci.

Jak duży będzie podatek?

Wygrana w konkursie obłożona jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jego wysokość określa artykuł 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Artykuł ten wskazuje, że ów podatek obejmuje ryczałt i kwota pobierana wynosi 10% całej nagrody lub pojedynczej wygranej. Podatek dotyczy wszelkich zysków osiągniętych dzięki uczestniczeniu w konkursach, grach z nagrodami pieniężnymi, zakładach lub formach sprzedaży premiowanej. Znając wartość procentową kwoty odliczanej na podatek, łatwo oszacować jego wysokość.

Obowiązek spłaty podatku spoczywa na organizatorze

Podatek pokrywa organizator konkursu, gry lub zakładu. To wygodniejsze dla uczestników, niż gdyby mieliby sami pilnować opłacania określonej kwoty – na pewno dla niektórych osób byłoby to kłopotliwe. Zamiast obarczania laureatów koniecznością płacenia podatku, organizator po prostu pobiera odpowiednią kwotę (wspomniane 10%) i przekazuje osobie wygrywającej pieniądze pomniejszone o tę wartość.

Jak rozliczyć z fiskusem wygraną pieniężną w konkursie radiowym? Na pewno informacja ta zainteresuje osoby, które często słuchają radia i chcą brać udział w konkursach radiowych, ale obawiają się mniejszych zysków przez fakt istnienia podatku. Nie musicie się obawiać z podanych wyżej przyczyn. Owszem, kwota, jaką otrzymacie, będzie mniejsza, ale jest to o wiele lepsze rozwiązanie niż zmuszanie laureata konkursu do opłacania podatku samodzielnie. Wartość pobieranego podatku jest zryczałtowana, co oznacza, że zawsze wynosi tyle samo % i w razie potrzeby, dysponując ogólną wartością nagrody, bez problemu można obliczyć podatek. Do tego w niektórych przypadkach możliwe jest zwolnienie od podatku. O tym dalej.

Zwolnienie od podatku – jak działa, na czym polega

Jeśli jesteście zainteresowani możliwością bycia zwolnionym od podatku w przypadku wygranej w konkursie radiowym, wystarczy wcześniej sprawdzić, o jaką kwotę toczy się gra.  Różnego typu konkursy, gry i zabawy organizowane przez masowe media bywają zwolnione od opodatkowania dla mniejszych wygranych, które nie są wyższe niż 760 zł. Każda wyższa kwota jest już objęta podatkiem, dlatego w przypadku takiej wygranej uzyskasz finalnie sumę pomniejszoną o 10%, przelanych na konto fiskusa. Opisana możliwość zwolnienia od podatku dotyczy wyłącznie konkursów organizowanych przez media i emitowanych w ten sposób. Wszelkie inne konkursy mogą mieć zupełnie inaczej rozwiązaną kwestię opodatkowania, może się więc zdarzyć, że to właśnie laureat będzie musiał samodzielnie ponieść koszty. Musisz wiedzieć, że jeśli konkurs radiowy, w którym bierzesz udział, skończy się przyznaniem ci kwoty wyższej niż 760 zł, podatek będzie dotyczył całości wygranej, a nie niewielkiej różnicy pomiędzy 760 a właściwą dla nagrody kwotą.

Jak skorzystać z ulgi prorodzinnej w PIT?

0
Jak skorzystać z ulgi prorodzinnej w PIT?

Każdego roku podatnicy muszą rozliczyć się z US, czyli w terminie wysłać odpowiedni PIT zawierający rozliczenie podatkowe. Daje to możliwość uzyskania jednej z wielu ulg, konieczne jest jednak spełnienie pewnych wymagań i warunków. Bardzo duża grupa podatników w swoim rozliczeniu korzysta z tzw. ulgi na dziecko, czyli ulgi prorodzinnej. Z poniższych wskazówek dowiesz się, w jaki sposób uwzględnić chęć skorzystania z takiej ulgi i czy w ogóle masz możliwość ubiegać się o jej przyznanie.

Jakie warunki musisz spełnić?

Istnieje kilka warunków, jakie musisz spełnić chcąc starać się o przyznanie ulgi na dzieci. Warunki te znajdziesz w odpowiednim rozwinięciu w treści ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oto one w skrócie:

– musisz rozliczać się na zasadach ogólnych, corocznie wypełniając druki PIT-37 i PIT-36. W takich drukach możesz zaznaczyć chęć korzystania z ulgi dotyczącej posiadania dzieci. Pamiętaj o wybraniu odpowiedniego druku – PIT-37 musisz wypełnić, gdy twój dochód rozliczany jest za pośrednictwem płatnika, PIT-36 gdy dochód uzyskujesz bez takiego pośrednictwa i samodzielnie odprowadzasz składki podatkowe.

– wychowujesz dzieci, czyli jesteś rodzicem, opiekunem prawnym lub członkiem rodziny zastępczej dla dzieci do 18 r.ż.  lub do 25 r.ż. jeśli jeszcze się uczą. Wymogiem w tym przypadku jest brak dochodów osiąganych przez dzieci przekraczających 3089zł oraz nauka w jednym z typów szkół: średnich, zawodowych, policealnych i wyższych, znajdujących się w Polsce bądź w innym kraju.

– wychowujesz dzieci – jak wyżej – niepełnosprawne, niezależnie od ich wieku.

– posiadasz władzę rodzicielską w stosunku do dziecka, jesteś jego opiekunem prawnym lub członkiem rodziny zastępczej na mocy odpowiedniego orzeczenia sądowego.

Jak skorzystać z ulgi prorodzinnej w PIT?– spełniasz tzw. kryterium dochodowe. Dotyczy ono ulgi przyznawanej na jedno dziecko. W przypadku małżeństwa kryterium nie może przekraczać 112 tys. zł, dla pojedynczego rodzica 56 tys. zł.

Jak wysoką ulgę możesz otrzymać?

Dla osób mających dzieci najbardziej istotna jest wysokość kwoty ulgi, na jaką mogą liczyć. Kwota ta zmienia się co jakiś czas, dlatego trzeba śledzić najbardziej aktualne dane. Niezmiennie jednak spotyka się uzależnienie wysokości ulgi od liczby dzieci w rodzinie. Kryteria wysokościowe podawane są w trzech grupach: dla jednego lub dwojga dzieci, dla trojga dzieci oraz dla czworga i więcej. Dla przykładu, wysokość ulgi w 2013 r. wynosiła w I grupie 1112,04zł/pierwsze i drugie dziecko, w II 1668,60zł /trzecie dziecko, w III grupie 2224,08zł/czwarte i kolejne dziecko.

Jak starać się o ulgę?

Rodzice lub opiekunowie zainteresowani otrzymaniem ulgi w swoim rozliczeniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37 muszą wypełnić dodatkowo określony załącznik – PIT-O. Trzeba będzie podać wszelkie dane dzieci, ich liczbę w rodzinie, numery pesel itd. Warto mieć przygotowane wszelkie dokumenty potwierdzające spełnienie warunków do starania się o ulgę na wypadek ewentualnej kontroli. Wśród tych dokumentów wymienia się np. odpisy aktów urodzenia, orzeczenia i zaświadczenia z sądu dla opiekunów/rodzin zastępczych, zaświadczenia potwierdzające fakt edukacji dla dzieci w wieku powyżej 18 lat.

Jak inwestować z zyskiem w fundusze inwestycyjne?

0
Jak inwestować z zyskiem w fundusze inwestycyjne?

Jeśli oszczędzasz, z pewnością nie chcesz stracić zgromadzonej gotówki lub roztrwonić jej w jakiś pochopny sposób. Na szczęście wymyślono coś takiego jak fundusze inwestycyjne. To jedna z wielu dróg pozwalających na zachowanie i pomnożenie posiadanej kwoty. Żeby skorzystać z funduszu, kupuje się specjalne jednostki uczestnictwa. Osoby bez doświadczenia w inwestowaniu mogą jednak obawiać się ryzyka związanego z wykupywaniem jednostek. Na pewno muszą zwrócić się do Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Poniżej krótki poradnik dotyczący najlepszego inwestowania z pominięciem ryzyka.

Jak wybrać fundusz?

Są różne fundusze, dzięki czemu o wiele łatwiej jest znaleźć odpowiedni, bo więcej możliwości oznacza sposobność dopasowania wyboru do oczekiwań. Nie można jednak w Jak inwestować z zyskiem w fundusze inwestycyjne?żaden sposób zagwarantować sobie braku ryzyka, można co najwyżej je zmniejszyć. „Starzy wyjadacze” w tej kwestii na pewno mogliby powiedzieć, że bez ryzyka nie opłaca się inwestować… Jest w tym stwierdzeniu sporo prawdy, gdyż tylko dużo ryzykując można naprawdę dużo zyskać. Są bowiem możliwości skorzystania z funduszy akcyjnych dostępnych na Giełdzie Papierów Wartościowych. Skorzystanie z nich jest obarczone ryzykiem, ale jeśli się uda, zyski będą zauważalnie spore. Pozbywając się ryzyka i wybierając zakup jednostek funduszy zrównoważonych albo jednostek funduszy obligacji nie stracimy aż tak dużo w wyniku jakiegokolwiek niepowodzenia.

Praktyka

Po podjęciu decyzji co do najlepszego funduszu pozostaje nawiązanie współpracy z odpowiednim Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych. Możliwym wyborem są towarzystwa działające stacjonarnie albo nowocześniejsza opcja – internetowe platformy umożliwiające to samo. Obecnie coraz więcej osób decyduje się właśnie na wypróbowanie tych platform, bo mają szereg ciekawych zalet. Najważniejsza jest wygoda korzystania oraz dużo większa kontrola nad tym, w co i jak będzie się inwestować. Uczestnictwo w platformie możliwe jest po założeniu tam konta. Przeciętne funkcje konta użytkownika to możliwość zlecania nabycia jednostek uczestnictwa, anulowania ich, oraz pooglądania w co się aktualnie inwestuje.

Żeby inwestować, trzeba nie tylko wnieść wkład w postaci swoich oszczędności, ale też pokryć koszt tzw. opłat dystrybucyjnych oraz opłatę za zbycie jednostek uczestnictwa. Czasami obie opłaty nie występują, na przykład gdy wartość jednostek zmalała w porównaniu do wcześniejszego stanu.

Uzyskanie największych zysków

Wybór platformy do inwestowania powinien dotyczyć szeregu kryteriów, wśród których warto wyróżnić możliwość modyfikacji typu funduszu bezpłatnie. Z reguły możliwe jest to raz do roku i zapewnia dokonanie zmiany z kierunkiem na lepsze, żeby właściwie odnieść się do sytuacji na rynku. Przeważnie jest to powiązane z brakiem opłat inwestycyjnych. Kolejną zaletą wspomnianych platform jest to, że praktycznie ciągle można migrować pomiędzy bardzo dużą ilością ofert gwarantowanych przez różne obecne na rynku TFI. Dzięki temu łatwiej dokonać najkorzystniejszej inwestycji. Warto cały czas pozostawać aktywnym użytkownikiem platformy. Bierni użytkownicy nie osiągają maksymalnych możliwych zysków, chociaż nie ryzykują, a aktywni jak najbardziej mogą (przy pewnym ryzyku).

Jak przelać euro z konta PayPal na swoje konto bankowe?

0
Jak przelać euro z konta PayPal na swoje konto bankowe?

Korzystanie z konta PayPal jest proste, przez wielu użytkowników uznawane za intuicyjne, a także bardzo przydatne podczas jakichkolwiek działań finansowo-handlowych w internecie. Poniższy poradnik przeznaczony jest dla osób początkujących, które chciałyby nauczyć się właściwie i bezpiecznie przekazywać środki w euro na konto w polskim banku. Operacja taka przyda się w wielu sytuacjach, na przykład w celu zasilenia swojego rachunku pieniędzmi zarobionymi w internecie.

  1. Zaloguj się na swoje konto w PayPal

Z reguły będziesz wiedzieć z wyprzedzeniem, że twoje konto PayPal zostanie zasilone środkami w odpowiedniej wysokości, ale jeśli nie chcesz regularnie sprawdzać salda, możesz poczekać na e-mail ze stosownym powiadomieniem. Gdy taki otrzymasz, zaloguj się do systemu. Musisz podać adres e-mail lub nazwę użytkownika oraz wymyślone przy rejestracji hasło.

  1. Sprawdź, co się dzieje na twoim koncie

Po zalogowaniu zobaczysz okno zawierające podgląd na najważniejsze informacje dotyczące twojego konta, w tym sumę znajdujących się na nim środków. Jeśli są to pieniądze, które zostały dopiero przelane, musisz je zaakceptować. Jest to zabezpieczenie przed otrzymaniem niewłaściwej sumy – jeśli kwota nie jest prawidłowa, masz możliwość odrzucenia jej i w ten sposób bezproblemowo zwrócisz pieniądze nadawcy. Jeśli jest prawidłowa, akceptacja spowoduje przekazanie środków już faktycznie na twój rachunek. Jesteś ich właścicielem. Ponieważ chcesz przerzucić pieniądze na polskie konto, musisz dokonać dyspozycji przelewu.

  1. Jak przelać euro z konta PayPal na swoje konto bankowe?Zleć przelew

Żeby to zrobić, przejdź do zakładki „Wypłać” i wykonaj dyspozycję przelewu na swój rachunek. Kliknij tę opcję. Zauważ przy okazji, jak bardzo PayPal stara się informować cię o każdej istotnej kwestii. Widzisz nie tylko wysokość prowizji za przelew (jest pobierana automatycznie przy wybieraniu kwoty do przekazania), ale również uśredniony czas przekazywania pieniędzy do właściwego banku – od 2 do 4 dni roboczych.

  1. Czy masz dodane konto do przelewu?

Jeśli nie połączyłeś jeszcze rachunku w swoim banku z kontem PayPal lub chcesz przelać pieniądze na inne konto, zrobisz to korzystając z opcji dodania rachunku bankowego. Musisz podać numer konta zawierając tam tzw. IBAN. Podany w ten sposób numer zostanie zapamiętany i będzie można z niego korzystać bez każdorazowego wpisywania na nowo.

  1. Formalności potwierdzające przelew

Wykonując przelew, musisz najpierw potwierdzić saldo, chcąc przekazać całą kwotę na inny rachunek. Wybierasz opcję kontynuuj i przenieś się do praktycznie ostatniego etapu – w oknie, które się pojawi, sprawdzasz wszystko raz jeszcze w celu uniknięcia ewentualnych pomyłek (warto to zrobić nawet, gdy bardzo uważałeś wcześniej, bo pomyłka może być kosztowna).  Zwróć szczególną uwagę na numer rachunku i wysokość kwoty, jaką przekazujesz na swoje konto. Poprawność danych potwierdzasz, wybierając opcję Prześlij. Jeśli wszystko jest ok, w następnej kolejności możesz zaobserwować wykonanie zleconej dyspozycji i „obejrzenie” jak zrealizowana operacja staje się kolejnym wpisem w historii rachunku.

Jak czytać umowy kredytowe, aby nie dać się oszukać?

0
Jak czytać umowy kredytowe, aby nie dać się oszukać?

Chęć wzięcia kredytu, zwłaszcza w sytuacji, gdy pieniądze są bardzo potrzebne, może delikatnie ograniczyć twój zdrowy rozsądek. Właśnie z takiej lekkomyślności lub braku odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w zakresie zawierania umów biorą się późniejsze historie o „grubych oszustwach” i innych niekoniecznie właściwych zachowaniach firm pożyczkowych. Wystarczy jednak postępować zgodnie z poniższym poradnikiem, by już nigdy więcej nie czuć się oszukanym w związku z niewłaściwie zaciągniętym kredytem.

  1. Postaw na dokładność

Bardzo wiele osób w ogóle nie czyta umów przed podpisaniem. Nie wiadomo nawet, jak wytłumaczyć takie zjawisko – chyba tylko lenistwem lub brakiem czasu (ale po co udawać się do banku, jeśli nie ma się czasu?). Nie postępuj w ten sposób. Umowa to kompletny dokument i niestety często najbardziej istotne informacje kryją się w tych miejscach, które zechcesz automatycznie pominąć – np. z powodu niewielkiej czcionki. Poświęć kilka, kilkanaście minut na przebrnięcie przez każdy fragment, a na pewno się to opłaci. Jeśli czegoś nie rozumiesz, poproś o wytłumaczenie. Niektórzy preferują kontakt z prawnikiem w przypadku znalezienia skomplikowanych zapisów w umowie.

  1. Polityka drobnego druku

Mówi się, że w zapisach najdrobniejszym drukiem ukryte są przeróżne, nie do końca uczciwe treści. Może niekoniecznie w tych miejscach znajdziesz dane świadczące o tym, że firma chce cię oszukać, ale najprawdopodobniej dowiesz się więcej o ukrytych kosztach i opłatach, które i tak i tak poniesiesz, podpisując umowę.

  1. Jeśli nie rozumiesz – nie podpisuj

Podpisywanie umowy, która kryje przed tobą tajemnice, jest często strzałem w stopę. Zanim cokolwiek podpiszesz, zadawaj pytania, i oczekuj wyczerpujących odpowiedzi. Nie jest tu potrzebna żadna wiedza tajemna, wystarczy więc, że ktoś poświęci ci chwilę czasu i wszystko wytłumaczy. Możesz domagać się kontaktu z inną, wyżej postawioną osobą, jeśli przy pierwszym kontakcie dalej niczego nie rozumiesz.

  1. Jak czytać umowy kredytowe, aby nie dać się oszukać?Nie musisz niczego podpisywać od razu

W większości przypadków nie musisz od razu podpisywać umowy kredytowej. Masz możliwość odłożenia tego w czasie. Możesz zrobić coś więcej – poproś o udostępnienie ci treści umowy albo w postaci wydruku, albo niech zostanie wysłana jako załącznik do wiadomości e-mail. Pamiętaj jednak, by tak czy tak jeszcze raz przeczytać umowę przed jej podpisaniem nawet w sytuacji, gdy czytałeś ją wiele razy w domu – egzemplarze dokumentu mogą się przecież różnić nawet literówką, która okaże się istotna w skutkach.

  1. Zadbaj o swój podpis na każdej stronie

Gdy już jesteś zdecydowany na podpisanie umowy, zrób to na każdej stronie – wystarczy, że posłużysz się parafką. Pełny podpis musisz umieścić w miejscach, w których będzie to wyraźnie zaznaczone. W ten sposób unikniesz możliwości bycia oszukanym przez podmienienie strony lub części strony i znaczne zmienienie warunków w odróżnieniu od tych, na które wcześniej wyraziłeś zgodę.

  1. Umowa umowie nierówna…

Gdy podpisujesz więcej niż jeden egzemplarz umowy, poświęć chwilę na porównanie dokumentów. Może zdarzyć się tak, że otrzymasz dwa różne – będzie to oczywiście zamierzonym działaniem na twoją niekorzyść.

Jak zwiększyć swoją zdolność kredytową, aby dostać kredyt mieszkaniowy?

0
Jak zwiększyć swoją zdolność kredytową, aby dostać kredyt mieszkaniowy?

Zakup mieszkania bez żadnego wsparcia finansowego bywa bardzo trudny, wręcz niemożliwy. Większość osób decyduje się na wzięcie kredytu hipotecznego na odpowiednio dużą kwotę, który później można spłacać przez kilka, a często kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat. Wygląda fajnie? Na pewno w pewnym sensie tak, można w końcu zamieszkać „u siebie”. Poważnym problemem może być jednak możliwość uzyskania takiego kredytu. Niezbędna jest odpowiednio wysoka zdolność kredytowa, do tego praktycznie każdy bank oblicza ją inaczej i nie zawsze informuje o powodach negatywnych decyzji. Głównymi czynnikami wpływającymi na ten parametr są dochody i zobowiązania danej osoby. Możesz zwiększyć swoją zdolność kredytową, wykonując następujące czynności:

Ureguluj swoje zobowiązania

Zaleca się podejście do wzięcia kredytu hipotecznego dopiero w sytuacji, gdy uda ci się spłacić wszelkie do tej pory istniejące kredyty i pożyczki. Mogą to być np. typowe kredyty bankowe, pożyczki na platformach społecznościowych czy też tzw. chwilówki udzielane przez parabanki. Tego typu zobowiązania widziane są przez banki chcące ci udzielić kolejnego kredytu, czyli automatycznie masz mniejszą zdolność. Jest jeszcze jeden ważny aspekt. Pilnuj terminów – jeśli zdarzyło ci się w przeszłości mieć opóźnienia ponad 30 dni w spłacie jakiegokolwiek długu, na pewno jest to odnotowane w bazie BIK. Również możesz Jak zwiększyć swoją zdolność kredytową, aby dostać kredyt mieszkaniowy?liczyć się z nie do końca przychylną opinią banku.

Pozbądź się debetu na rachunku rozliczeniowym

Opcja debetu w koncie jest popularnym sposobem na dodatkową gotówkę. Ma to różne nazwy – debet, linia kredytowa, kredyt odnawialny. Jeśli masz coś takiego na swoim rachunku, zanim zaczniesz się starać o kredyt hipoteczny, spłać całość zobowiązania i zamknij debet.

Sprawdź co się dzieje w kwestii kart kredytowych

Również przeróżne zadłużenia istniejące z uwagi na posiadanie kart kredytowych będą zaniżały twoją zdolność kredytową. Jeśli aktywnie korzystasz z takiej karty, zastanów się, czy nie możesz czasowo z niej zrezygnować – o ile to możliwe to spłać zadłużenie i zamknij kartę. Czasem jest jednak tak, że nie jesteś nawet świadomy istnienia takiej karty u siebie – mogła trafić do ciebie przypadkiem podczas sięgania po jakikolwiek inny produkt finansowy. Z takiej karty nie korzystasz bo o niej nie wiesz, ale jesteś widoczny jako dłużnik i być może trafiasz do baz.

Ogranicz liczbę pojazdów

Gdy starasz się o kredyt hipoteczny, musisz podać informację na temat liczby aut w gospodarstwie domowym. Każdy samochód generuje koszty, więc gdy masz ich więcej, koszty również są większe i mogą obciążyć twoją zdolność kredytową. Zastanów się nad możliwością sprzedania pojazdu gdy aż tak bardzo go nie potrzebujemy lub posiadamy więcej niż jedno auto.

Znajdź partnera

Jeśli będziesz ubiegać się o kredyt z kimś – partnerem lub rodzicami – zyskasz automatycznie powiększenie zdolności kredytowej, bo będzie ona liczona łącznie dla tego samego kosztu kredytu. Uważaj jednak na uzyskanie tego samego efektu dla czynników obniżających zdolność – zadłużenia i opóźnienia w spłatach u twoich partnerów.

Jakie dokumenty niezbędne są przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny?

0
Jakie dokumenty niezbędne są przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny?

Gdy wybierzesz się do banku z uwagi na chęć starania się o kredyt hipoteczny, otrzymasz szczegółowe wytyczne, jakie dokumenty musisz dostarczyć przy kolejnej wizycie razem z wypełnionym wnioskiem. Dzięki zebraniu tych dokumentów przedstawisz w instytucji odpowiednie kwestie, przez co bank obliczy twoją zdolność kredytową, sprawdzi, na ile jesteś wiarygodny i jaka jest sytuacja prawna nieruchomości przeznaczonej pod zabezpieczenie kredytu. W poniższym poradniku dowiesz się, o jakie dokumenty będzie trzeba się postarać. Możesz w ten sposób znacznie przyspieszyć procedurę wnioskowania o kredyt.

Pierwsza grupa dokumentów będzie dotyczyła twojej osoby – czyli kredytobiorcy

Ponieważ możliwych do dostarczenia dokumentów jest dość sporo, ale niektóre stają się potrzebne tylko w konkretnych warunkach, przedstawimy to w postaci listy z dodatkowymi informacjami. Wśród niezbędnych dokumentów na pewno znajdą się:

dowód osobisty – kopię i oryginał do wglądu

– dodatkowy dokument tożsamości zawierający zdjęcie, np. prawo jazdy, paszport

– dokument, na mocy którego możesz stale przebywać w Polsce, jeśli nie pochodzisz z Polski

– wyciąg z Biura Informacji Kredytowej dokumentujący historię kredytową, jeśli pochodzisz z innego kraju niż Polska

– akt notarialny dowodzący rozdzielczości majątkowej z małżonkiem lub dokument potwierdzający planowany rozwód, jeśli wniosek o kredyt hipoteczny dotyczy tylko ciebie a małżonek o niczym nie wieJakie dokumenty niezbędne są przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny?

zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości uzyskiwanego dochodu, wystawione maksymalnie do 30 dni wstecz

dokument od pracodawcy potwierdzający chęć przedłużenia z tobą umowy o ile jest zawarta na czas określony

wyciąg z rachunku bankowego z określonego czasu, najczęściej stosuje się 3 lub 6 miesięcy wstecz

– wypełniony PIT-37 z poprzedniego roku lub jeszcze z wcześniejszego

świadectwo lub świadectwa pracy, jeśli pracowałeś już w kilku różnych miejscach

– dokument z ZUS potwierdzający wartość podstawy do odprowadzania składek

– szereg dokumentów dotyczący sposobu, w jaki uzyskujesz dochód jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, zawierasz liczne umowy o dzieło/umowy zlecenie, jesteś emerytem bądź rencistą.

 

Druga grupa dokumentów będzie dotyczyła nieruchomości.

Rodzaj tych dokumentów będzie częściowo uzależniony od typu nieruchomości, jak również tego, czy np. nieruchomość została nabyta na rynku wtórnym. Musisz przygotować:

– umowę przedwstępną zawartą z poprzednim właścicielem nieruchomości

– dowód na wniesienie wkładu własnego

akt notarialny lub inny dokument potwierdzający, że nieruchomość istotnie należała prawnie do poprzedniego właściciela

wypis dotyczący nieruchomości z księgi wieczystej – do 30 dni wstecz

dokument wystawiony przez spółdzielnię mieszkaniową o braku zaległości w opłatach – do 30 dni wstecz

dokument wystawiony przed odpowiednie podmioty, dotyczący braku zaległości w opłatach za media, elektryczność, wodę itd.

zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej potwierdzające możliwość założenia księgi wieczystej – również do 30 dni wstecz

– tzw. operat szacunkowy lub wycenę dokonaną przez bank, co pomoże określić wartość nieruchomości

Na co zwrócić uwagę podczas zakupów na aukcjach internetowych?

0
Na co zwrócić uwagę podczas zakupów na aukcjach internetowych?

Popularność zakupów internetowych w ostatnim czasie spowodowana jest coraz lepszymi możliwościami bezpiecznego nabywania różnych przedmiotów bez wychodzenia z domu. Są portale aukcyjne, jak też serwisy umożliwiające wyszukiwanie sprzedających i kupujących. Pomimo ogólnego poprawienia bezpieczeństwa tego typu transakcji, wciąż może zdarzyć się próba oszustwa. Można też o wiele łatwiej kupić tzw. bubel, bo nie ma bezpośredniej kontroli nad wyglądem i stanem przedmiotu. Jak tego uniknąć?

Uważaj na tanie okazje

Przeglądając internet w poszukiwaniu ciekawych ofert, najprawdopodobniej nie raz trafisz na „wyjątkowe okazje” lub inne podobne zjawiska. Skuszony niską ceną, możesz zainteresować się produktem na tyle, że zechcesz go kupić. Uważaj na koszty z tym związane. Często duże obniżki i promocje spowodowane są faktem, że sprzedający chce się pozbyć przedmiotu uszkodzonego lub zużytego. Nawet jeśli taki przedmiot jest tylko trochę zużyty czy zniszczony, najprawdopodobniej będzie wymagał renowacji lub naprawy. Spowoduje to, że w efekcie zapłacisz więcej, niż za nowy, sprawny produkt. Ta sama sytuacja zachodzi też przy kupnie np. elektroniki – nabywasz tanio komputer, który jednak nie posiada monitora, klawiatury, okablowania itd., więc tak czy inaczej i tak mnożysz sobie koszty.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupów na aukcjach internetowych?Uszkodzone, więc tanie

Handel uszkodzonymi przedmiotami ma się całkiem dobrze i nie ma w tym niczego złego, ale musisz szczególnie uważać, kupując coś oznaczonego w ten sposób. Otrzymując tylko enigmatyczną informację o uszkodzeniu nie wiesz, co tak naprawdę jest z przedmiotem nie tak. Najlepszym wyjściem byłoby móc sprawdzić powagę usterki u jakiegoś specjalisty, ale jest to przeważnie niemożliwe np. z powodu tego, że masz zamiar kupić produkt przez internet. Sprzedający ma obowiązek udzielić ci informacji, i to bardzo dokładnych, ale często spotkasz się z odpowiedzią „nie mam pojęcia, nie znam się, to po prostu nie działa”. O ile rzecz faktycznie charakteryzuje niska cena, możesz zaryzykować, zwłaszcza gdy przedmiotem jest np. sprawny komputer z uszkodzeniem dysku twardego, a ty akurat masz taki na wymianę. Często tego typu rzeczy sprzedawane są też z przeznaczeniem na części.

Tanie, bo podrobione

Niskie ceny mogą charakteryzować też towary popularne, które jednak nie leżały nawet koło oryginału. Mowa o podróbkach. Na serwisach aukcyjnych i w innych miejscach jest ich bardzo dużo, a nieraz jedynym kryterium odróżniającym wizualnie od oryginału jest cena – atrakcyjna i niska, dlatego też chętnych nie brakuje. Zakup podróbki niestety jest tani tylko na początku, bo produkt nie dorównuje jakością oryginałowi. Z reguły szybko się popsuje lub odbarwi, odkształci bądź zajdą jeszcze inne zmiany – jest to po prostu wyrzucenie pieniędzy w błoto. Do tego niektórzy nie uznają towaru za podróbkę, więc dochodzi do psucia wizerunku marki.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Powyższe wytyczne nie mają na celu zniechęcenia cię do kupowania przez internet. Są jednak po to, by uwypuklić największe problemy i zachęcić do większej ostrożności. Miej na uwadze, że prawdziwe okazje dość trudno znaleźć, a najczęściej trafia się na niezbyt uczciwe przedstawienie jakości produktów lub różne chwyty marketingowe.

Jak wybrać kredyt hipoteczny?

0
Jak wybrać kredyt hipoteczny?

Wśród dostępnych na rynku ofert kredytowych jednym z najbardziej znaczących produktów są kredyty hipoteczne. Pozwalają one na zaciągnięcie zobowiązania na dużą kwotę dzięki uwzględnieniu nieruchomości mającej odpowiednią wartość. Z uwagi na to, że spłacanie tak sporej kwoty nie będzie szybkie (przeważnie całość zadłużenia rozkładana jest na kilkanaście-kilkadziesiąt lat) warto dobrze przemyśleć swój wybór. Można wybierać między bardzo różnymi ofertami, więc należy dopasować warunki do swoich możliwości finansowych oraz oczekiwań względem kredytu.

Staraj się o kredyt w swoim banku

Wśród wielu różnych banków poszukiwania najlepszego kredytu hipotecznego warto zacząć od tej instytucji, w której mamy konto, założyliśmy lokatę lub już kiedyś braliśmy kredyt. Dla takiego banku jesteśmy lojalnym, cenionym klientem, do tego mamy tam już zbudowaną historię kredytową i najprawdopodobniej uzyskamy dużo lepszą ofertę, niż w zupełnie nowym banku. Co możesz zyskać? Jedną z lepszych opcji jest niższe oprocentowanie kredytu. Dzięki temu w ciągu wielu lat spłacania zobowiązania pojawi się znacznie mniej dodatkowych kosztów. Bank może też obniżyć prowizję wstępną lub zmniejszyć ubezpieczenie.

Jak wybrać kredyt hipoteczny?Poszukaj u doradców

Doradcy finansowi współpracujący z niektórymi instytucjami mogą zaproponować klientom o wiele korzystniejszą ofertę kredytu hipotecznego. W tym konkretnym przypadku naprawdę warto odwiedzić doradcę, bo podobnego wsparcia nie zapewnimy sobie np. używając porównywarek dostępnych w internecie. Doradca może wynegocjować z bankiem szczególnie niskie oprocentowanie lub inne tego typu koszty, może też znacznie lepiej  dopasować produkt do potrzeb i oczekiwań klienta. Poszukaj zaufanego doradcy i skorzystaj z jego usług – dość często taka pomoc jest darmowa, o ile szuka się produktu oferowanego przez polski bank.

Nie bój się – negocjuj

Jako klient udający się do doradcy finansowego lub od razu do banku, masz spore możliwości negocjacyjne. Musisz jednak najpierw być takim klientem, któremu instytucja finansowa chce i może zaoferować kredyt hipoteczny. Bez odpowiedniej zdolności kredytowej i pozytywnych wpisów w BIK nie masz co liczyć na to, że w twojej sprawie uda się cokolwiek zdziałać. Ważne jest też posiadanie wkładu własnego i kwoty, która pozwoli na pokrycie prowizji i ubezpieczenia. Wkład własny stale rośnie – obecnie wymaga się już 20% inwestycji. Jest to pewne zabezpieczenie, wskazuje bowiem, że dana osoba jest wypłacalna i poradzi sobie ze sporą wysokością rat kredytu.

Zwracaj uwagę na właściwe parametry

Przeciętny klient udający się do banku po kredyt hipoteczny niekoniecznie wie, który parametr powinien np. podlegać negocjacjom. Najczęściej zwraca się uwagę na oprocentowanie, jako na coś, co jest być może najbardziej znaczące i najwięcej się o tym mówi. Tymczasem są jeszcze inne koszty, na przykład prowizja bankowa lub ewentualne obowiązkowe („dodatkowe”) ubezpieczenie. Natomiast w związku z samym oprocentowaniem najlepiej jest po prostu sprawdzić i porównać parametr RRSO, czyli Roczną Rzeczywistą Stopę Oprocentowania.

Jak założyć sprawę u komornika o zapłatę?

0
Jak założyć sprawę u komornika o zapłatę?

Jeśli ktoś ma u ciebie dług i zwleka z jego uregulowaniem, nie jesteś bezradny – oprócz typowych „narzędzi” jak zwracanie się do danej osoby z grzeczną prośbą, a później z mniej grzeczną, możesz skorzystać z pomocy komornika. Potrzebujesz wyroku sądowego z tzw. klauzulą wykonalności. Do komornika zwracasz się z odpowiednim wnioskiem oraz wystawionym przez sąd tytułem wykonawczym. Jak stworzyć taki wniosek?

Najłatwiej z przykładem

Przykłady wniosków egzekucyjnych możesz bez problemu znaleźć w internecie. Strony zawierające takie przykłady posiadają na przykład kancelarie komornicze. Nie traktuj jednak pozyskanego w ten sposób wniosku jako czegoś, co można tylko wypełnić i wysłać do komornika. Dobry wniosek powinien zostać spersonalizowany i wyposażony w szereg istotnych informacji dotyczących twojego dłużnika – jeśli znasz tę osobę, na pewno możesz właściwie wykorzystać posiadaną wiedzę. Posłuż się więc ściągniętym wnioskiem jako przykładem do napisania własnego.

Jak założyć sprawę u komornika o zapłatę?Formalne cechy wniosku

Taki wniosek musi zawierać pewne elementy formalne. Zadbaj więc o aktualną datę, lokalizację, jak też o adres (adresatem wniosku jest wybrana przez ciebie kancelaria komornicza). Musisz w treści zaznaczyć, o jaki wniosek chodzi – wykonawczy do zapłaty konkretnej kwoty. Do dokumentu koniecznie trzeba załączyć tytuł egzekucyjny wystawiony przez sąd. Wymagany jest własnoręczny i czytelny podpis wieńczący wniosek.

W dokumencie nie może zabraknąć pewnych konkretnych informacji, takich jak dane dłużnika – podajesz imię, nazwisko, adres, ale również bardziej istotne dane jak data urodzenia czy PESEL. Teoretycznie komornik jest w stanie ustalić to wszystko samodzielnie, ale przeciąga to sprawę i wymusza korzystanie z pomocy dodatkowych stron. Potrzebne będą również twoje dane plus oczywiście numer rachunku, na który ma wpłynąć odzyskana należność.

Podstawa do ściągania należności i oczekiwania

Ponieważ dysponujesz wydanym przez sąd tytułem egzekucyjnym, musisz uczynić ten dokument kluczowym w twoim wniosku, gdyż to właśnie na postawie tego tytułu będzie można odzyskać pieniądze stanowiące dług. W przypadku podawania informacji co do tytułu wykonawczego musisz podać ich jak najwięcej, włącznie z datą, sygnaturą, rodzajem tytułu, rodzajem klauzuli i oczywiście nazwą sądu, który wystawił tytuł. Wyposażony w to wniosek jest praktycznie gotowy do przekazania komornikowi.

Musisz jeszcze określić, czy w związku z tytułem wykonawczym oczekujesz, że komornik ściągnie całą kwotę stanowiącą zadłużenie. W życiu bywa różnie, więc może się zdarzyć tak, że wcześniej udało ci się odzyskać część pieniędzy i oczekujesz na zwrot kolejnej części. Ustal więc faktyczną kwotę do ściągnięcia, do której dodasz odsetki, koszty sądowe i inne, jeśli chcesz również otrzymać ich zwrot.

Zakres działania komornika

Masz również możliwość określenia, w jaki sposób powinien zostać odzyskany twój dług. Komornik będzie pracował tak jak wskażesz – skupi się na przykład na nieruchomościach lub ruchomościach należących do dłużnika, zajmie jego auto lub wyposażenie domu, pieniądze z rachunku bankowego lub konkretny rodzaj dochodu. Wybierz taką opcję, która będzie najwygodniejsza, np. jeśli wiesz, że dłużnik posiada kilka aut, w ten sposób możesz najszybciej odzyskać należną ci kwotę.

ZOBACZ TEŻ