Bez znaczenia jakie stanowisko się zajmuję, każdy pracownik ma obowiązek wykonania określonych czynności w pracy. Gdy jednak jest ich za dużo, pojawia się problem. Nadmiar obowiązków służbowych jest bardzo negatywnym zjawiskiem. W praktyce skutkuje to mniejszą produktywnością pracownika oraz tym, że nie ma on szans, aby wykonać wszystko na czas.
Z czego wynika nadmiar obowiązków w pracy?
Gdy w firmie dochodzi do nadmiernej rotacji pracowników, lub braku odpowiednio wykwalifikowanej kadry, obowiązki służbowe są przekazywane innym podwładnym. W rezultacie pracownicy albo zostają w biurze po godzinach, albo zabierają zleconą pracę ze sobą do domu. Taki pracownik jest zmęczony, przepracowany, nie ma czasu na odpoczynek. W wyniku tego jego wydajność spada.
Oprócz nadmiaru obowiązków, pracownicy są również zmuszeni do podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Skutkiem tego jest również zmęczenie psychiczne, podwładny zaczyna nie radzić sobie ze stresem.
Jak objawia się nadmiar obowiązków służbowych?
Człowiek nie jest robotem, dlatego w pewnym momencie jego organizm wysyła pewne sygnały ostrzegawcze. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na problem, który się pojawił. Pracownik nie radzi sobie z nadmierną ilością zadań oraz stresem. Do typowych objawów przeciążenie pracą, należą:
- przewlekłe przemęczenie,
- problemy z koncentracją,
- zaniki pamięci,
- zaburzenia snu,
- osłabienie odporności,
- problemy zdrowotne,
- większa ilość błędów, pojawiająca się podczas wykonywania pracy,
- rozchwianie emocjonalne,
- pogorszeniem relacji ze współpracownikami i bliskimi.
Przeczytaj też: http://www.activisio.pl/czy-nadgodziny-maja-wplyw-na-nasza-produktywnosc/
Czym grozi nadmiar obowiązków w pracy?
Nadmiar obowiązków w pracy jest groźnym zjawiskiem, w najgorszym wypadku może doprowadzić do wypalenia zawodowego. Wtedy pracownik traci swoją motywację do wykonywania obowiązków służbowych, nie jest skoncentrowany, ani wydajny. Jest mu obojętne to jak wykona dane zadanie. Wykonywana praca nie daje ani przyjemności, ani satysfakcji. Z czasem staje się nie do zniesienia.
Gdy zaobserwujemy u siebie pewne niepokojące symptomy, najpierw powinniśmy udać się do przełożonego. Rozmowa z nim może pomóc rozwiązać problem. Kolejnym skutecznym rozwiązaniem jest urlop wypoczynkowy. Jeżeli to nie pomoże, może czas na rozejrzenie się za nową pracą?
Źródło: https://www.trademarketer.pl/